Acte schimbare buletin (carte de identitate)

0
37
Acte schimbare buletin

Acte schimbare buletin (carte de identitate).

Acte schimbare buletin. Buletinul sau cartea de identitate (CI) este un document unic detinut de fiecare persoana in parte. Datele inscrise pe buletin reprezinta date unice cu caracter personal (nume, prenume, CNP, serie, locul nasterii, cetatenia, domiciliul, unitatea emitenta, valabilitatea).

Buletinul se elibereaza la implinirea varstei de 14 ani si mai apoi in urmatoarele situatii:
– la implinirea varstei de 18  ani;
– la expirarea valabilitatii acestuia;
– la declararea pierderii sau furtului, a distrugerii sau deteriorarii;
– la schimbarea numelui, domiciliului, strazii sau numerotarii imobilelor;
– la schimbarea sexului sau a fizionomiei;
– la dobandirea cetateniei romane.

Orice modificare intervenita care are ca efect modificarea acestor date se finalizeaza prin schimbarea buletinului, conform legislatiei in vigoare.

  1. Acte necesare pentru eliberarea buletinului la implinirea varstei de 14 ani:

    – Cerere tip semnata de solicitantul actului de identitate si de parintele sau reprezentantul legal al acestuia;
    – Certificatul de nastere (copie si original);
    – Actul de proprietate care face dovada domiciliului (original si copie);
    – Buletinul parintelui/tutorelui;
    – Dupa caz, certificatul de casatorie sau horararea de divort (original si copie);
    – Chitanta prin care se dovedeste plata contravalorii cartii de identitate.
    Minorul trebuie sa fie insotit la Directia pentru Evidenta Persoanelor de catre unul din parinti sau tutorele legal al acestuia pentru a putea solicita eliberarea buletinului. De regula trebuie sa se prezinte cu parintele care detine dreptul de proprietate.

  2. Acte necesare pentru eliberarea buletinului la implinirea varstei de 18 ani:

    – Cerere tip semnata de solicitantul actului de identitate si de parintele sau reprezentantul legal al acestuia;
    – Certificatul de nastere (copie si original);
    – Documentul prin care se dovedeste adresa de domiciliu (original si copie);
    – Declaratia pe propria raspundere ce trebuie data in scris de catre o terta persoana sau de un parinte cu privire la faptul ca identitatea declarata in cererea de eliberare a buletinului precum si imaginea acestuia sunt ale solicitantului;
    – Chitanta prin care se dovedeste plata contravalorii cartii de identitate.
    Solicitantul trebuie sa fie insotit de persoana care completeaza declaratia in prezenta personalului autorizat si dupa caz, cu persoana care detine dreptul de proprietate asupra imobilului la care se afla domiciliul acestuia.

  3. Acte schimbare buletin. Acte necesare pentru eliberarea buletinului la expirarea valabilitatii acestuia, la schimbarea starii civile, la schimbarea domiciliului, la schimbarea sexului sau a fizionomiei:

    – Cerere tip;
    – Buletinul si cartea de alegator, dupa caz;
    – Certificatul de nastere (copie si original);
    – Certificatul de casatorie, dupa caz (copie si original);
    – Horararea de divort, dupa caz (copie si original);
    – Certificatele de nastere ale copiilor mai mici de 14 ani, dupa caz (copie si original);
    – Documentul prin care se dovedeste adresa de domiciliu (original si copie);
    – Certificatul de deces;
    – Chitanta prin care se dovedeste plata contravalorii cartii de identitate.

  4. Acte necesare pentru eliberarea buletinului in cazul pierderii sau furtului, a distrugerii sau deteriorarii:

    In situatia aceasta, pe langa actele enumerate putin mai sus (pct.3), mai aveti nevoie de:
    – Dovada eliberata de sectia de politie unde a fost reclamat furtul;
    – Permis de conducere, pasaport, livret militar, legitimatie de serviciu ori diploma de absolvire, eliberate de institutii publice care sa aiba o poza recenta (original si copie).

  5. Acte necesare la eliberarea cetateniei romane:

    – Cerere tip de eliberare a actului de identitate;
    – Certificatul de cetatenie romana, eliberat de institutia abilitata, in original si doua copii;
    – Certificatul de nastere si certificatul de casatorie;
    – In cazul in care sunt implicati si minori cu varsta de peste 14 ani, acestia vor fi indrumati spre clarificarea cetateniei catre ANC (Autoritatea Nationala de Cetatenie).
    – Certificatele de nastere ale copiilor minori cu vasta mai mica de 14 ani care dobandesc cetatenie romana automat impreuna cu parintii;
    – Un document strain care contine si fotografia solocitantului (permis de conducere, pasaport sau act de identitate straina) in original si copie;
    – Chitanta prin care se dovedeste plata contravalorii cartii de identitate.
    Dupa eliberarea actului de identitate, persoana care a primit cetatenia romana este obligata sa predea permisul de sedere pentru a fi trimis catre Inspectoratul General de Imigrari impreuna cu o copie a certificatului de cetatenie romana emis de Autoritatea Nationala de Cetatenie.

Exista si situatii in care solicitantul nu detine toate documentele necesare eliberarii buletinului. In astfel de situatii se elibereaza un buletin provizoriu pe baza urmatoarelor:
– Cerere tip pentru eliberarea buletinului;
– 3 fotografii 3/4 care trebuie sa contina la baza o dunga alba cu dimensiunea de 7 mm;
– Documentele de care dispune solicitantul si le poate prezenta in vederea demonstrarii numelui si a prenumelui, a cetateniei, a datei de nastere, a starii civile, a domiciliului, etc.
– Chitanta prin care se dovedeste plata contravalorii cartii de identitate.

Cartea de identitate poate fi schimbata cu 180 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate insa nu mai tarziu de 15 zile lucratoare inainte de data expirarii. Nerespectarea acestor termene atrage amenda contraventionala cuprinsa intre 40 si 80 lei.

Taxa de schimbare a buletinului este in valoare de 7 lei, iar cea emitere a unui buletin provizoriu este de 1leu. Ambele se achita la ghiseul Directiei pentru Evidenta Persoanelor.

Termenele de valabilitate difera in functie de varsta, astfel:
– intre 14- 18 ani- termenul de valabilitate al buletinului este de 4 ani;
– intre 18- 25 ani- termenul de valabilitate este de 7 ani;
– dupa 25 ani- termenul de valabilitate este de 10 ani;
– dupa 55 ani valabilitatea buletinului este permanenta.

Termenul in care se emite noul act de identitate este de aproximativ 5 zile lucratoare.Exista si cazuri exceptionale in care noua carte de identitate poate fi emisa in termen de 30 de zile lucratoare si se poate prelungi cu inca 15 zile lucratoare la cererea sefului serviciului public de evidenta a persoanelor.
Exista si posibilitatea pastrarii vechiului buletin, doar pana la emiterea celui nou. In acest caz, se inmaneaza buletinul cel vechi in schimbul celui nou.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here