Somajul tehnic – informatii si procedura

Somajul tehnic – informatii si procedura.
Somajul tehnic
intervine atunci cand din diferite motive angajatorul este obligat sa reduca sau sa intrerupa temporar activitatea desfasurata de societate. Aceasta decizie intervine ca urmare a efectelor cauzate de anumiti factori economici, tehnologici, structurali sau similari cu acestia.

Asadar, somajul tehnic reprezinta alternativa angajatorului pentru a veni in sprijinul angajatilor in situatii dificile.

Potrivit art.52 „Suspendarea din initiativa angajatorului”, alin.1, lit.c) din legea nr.53/2003- Codul Muncii, angajatorul poate suspenda din propria initiativa contractul individual de munca, astfel: „in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare”.

Potrivit art.53, alin.2 din legea nr.53/2003- Codul Muncii „Pe durata reducerii şi/sau a întreruperii temporare prevăzute la alin. (1),salariatii se vor afla la dispoziţia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii„.

Conform OUG nr.30/2020, suspendarea contractelor individuale de munca de pe teritoriul Romaniei, vine in sprijinul angajatorilor si al angajatilor cu o serie de norme adaptate situatiei de criza survenita in urma pandemiei de CoVid- 19.

Asadar, in contextul acestei Ordonante de Urgenta, pe perioada starii de urgenta, beneficiaza de indemnizatie de la bugetul asigurarilor pentru somaj, salariatii intreprinderilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:

  1. societatile isi intrerup activitatea total sau partial pe perioada starii de urgenta si detin certificatul starii de urgenta emis de Ministerul Economiei;
  2. societatile care isi reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei si nu au capacitatea de a asigura plata salariilor tuturor angajatilor.

Conform OUG nr.30/2020 exista doua categorii de entitati care pot beneficia de plata indemnizatiei de somaj tehnic din bugetul asigurarilor pentru somaj si anume:

a) Acele firme care isi suspenda activitatea ca urmare a Decretului Prezidential nr.195/2020;

b) Firmele care inregistreaza diminuarea incasarilor cu 25% in luna martie fata de media lunilor ianuarie si februarie a anului 2020 si nu dispun de resurse financiare pentru a-si plati angajatii. Acetea pot beneficia de indemnizatia de somaj doar pentru cel mult 75% din angajatii cu contracte individuale active la data intrarii in vigoare a OUG nr.30/2020.

Plata indemnizatiei se face din bugetul asigurarilor pentru somaj iar valoarea indemnizatiei se plafoneaza la 75% din valoarea salariului mediu brut pe tara.

Procedura pentru firmele care isi suspenda activitatea conform Decretului Prezidential nr.195/2020:

Pasul 1. Se suspenda contractele individuale de munca in registrul electronic de evidenta a angajatilor. Suspendarea se face incepand cu data Decretului Prezidential nr.195/2020.

Pasul 2. Lunar incepand cu 1 aprilie angajatorii vor depune urmatoarele documente:
– solicitare catre AJOFM (anexa nr.1) conform OUG nr.30/2020;
– declaratie pe propria raspundere;
certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri;
– lista cu persoanele carora le-a fost suspendata activitatea (anexa nr.3) conform OUG nr.30/2020.

Pasul 3. Se depun documentele mentionate la pasul 2. prin trimiterea unui e-mail la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca de pe raza careia face parte societatea.

Procedura pentru firmele care isi suspenda activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de coronavirus (SARS-CoV-2):

Pasul 1. Se suspenda contractele individuale de munca in registrul electronic de evidenta a angajatilor. Suspendare se face in momentul in care firmele hotarasc sa ia aceasta decizie si anume, fie de la data intrarii in vigoare a OUG nr.30/2020, fie ulterior acestei date.

Pasul 2. Lunar, incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei de referinta angajatorii vor depune urmatoarele documente:
– solicitare catre AJOFM (anexa nr.2) conform OUG nr.30/2020;
– declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca au inregistrat diminuarea incasarilor cu 25% in luna martie 2020 fara de media lunilor ianuarie si februarie ale aceluiasi an, dar si faptul ca nu poate acoperii salariile angajatilor datorita scaderii incasarilor;
– lista cu persoanele carora le-a fost suspendata activitatea (anexa nr.3) conform OUG nr.30/2020.

Pasul 3. Se depun documentele mentionate la pasul 2. prin trimiterea unui e-mail la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca de pe raza careia face parte societatea.

ANOFM a pus la dispozitia angajatorilor un numar de telefon la care pot suna si pot fi informati despre somjajul tehnic. De asemenea ANOFM recomanda angajatorilor, in cazul in care nu reusesc sa intre in legatura cu un operator prin numarul unic pus la dispozitie, sa contacteze Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca de pe raza careia face parte.

Adresele de e-mail la care pot fi trimise documentele in vederea solicitarii indemnizatiei de somaj tehnic sunt publicate pe site-ul ANOFM si sunt compuse din ID-ul judetului@anofm.gov.ro (ex:dolj@anofm.gov.ro).

Somajul tehnic – informatii si procedura.
Toate celelalte forme de activitate (altele decat societatile comerciale) vor beneficia si ele de ajutorul statului in sensul ca vor primi un ajutor la nivelul salariului minim brut pe tara, ajutor care va fi platit din Bugetul de Stat.

Procedura pentru alte forme de activitate precum PFA, II, Profesii Liberale si alte forme de activitate:

Toata celelalte forme de activitate, care nu au calitatea de angajatori, pot beneficia de indemnizatia de somaj tehnic in cuantum de 75% din salariul mediu brut pe tara. Solicitarea indemnizatiei de somaj tehnic se face prin depunerea online a urmatoarelor documente:
– cerere tip catre ANPIS;
– declaratie pe propria raspundere;
– copie dupa buletin;
– copie a extrasului de cont;
– copie dupa contractul de drepturi de autor si drepturi conexe aferente ultimelor trei luni, inainte de declansarea starii de urgente (dupa caz);
– lista sportivilor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia de somaj(dupa caz).

Documentele mentionate mai sus se transmit catre ANPIS in format electronic, incepand cu luna urmatoare celei de referinta.

In aceeasi masura pot beneficia si sportivii de somajul tehnic. Mai exact, cluburile sportive vor depune online catre ANPIS o solicitare, o declaratie pe propria raspundere si o lista cu numele sportivilor care vor putea beneficia de indemnizatia de somaj acordata de guvern.

Cand se depun documentele?

Pentru societatile care isi suspenda activitatea conform Decretului 195/2020 si cele care isi suspenda ativitatea ca urmare a efectelor epidemiei de CoVid – 19, documentele se depun incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei de referinta, astfel:

  • pentru perioada 16 – 31 martie 2020 depunerea documentelor se face incepand cu 01 aprilie 2020;
  • pentru perioada 01 – 16 aprilie 2020 depunerea documentelor se face incepand cu 01 mai 2020.

Pentru celelalte categorii, documentele se depun pana pe data de 10 a lunii urmatoare celei de referinta, astfel:

  • pentru perioada 16 – 31 martie 2020 depunerea documentelor se face pana pe data de 10 aprilie 2020;
  • pentru perioada 01 – 16 aprilie 2020 depunerea documentelor se face pana pe dara de 10 mai 2020.

In cat timp se efectueaza plata catre beneficiari?

Conform declaratiilor Ministrului Muncii, sumele  vor fi virate in contul intreprinderilor si in contul celorlalte tipuri de activitati in termen de 15 zile de la transmiterea documentelor. Dupa ce banii vor ajunge in posesia angajatorilor, acestia vor avea obligatia ca in termen de 3 zile sa efectueze platile catre salariati.

Decretul Presedintelui nr.195/2020, Ordonanta de Urgenta nr.30/2020, Ordonanta de Urgenta nr.32/2020.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here